Gauguin - ur. W 1848r., malarz francuski, postimpresjonista, początkowo urzędnik bankowy i kolekcjoner malarstwa impresjonistycznego. W 1874 zaczyna interesować się malarstwem, początkowo jako amator. Przypadkowo styka się z Pissarrem , który udziela mu cennych wskazówek. Poznaje wiele sław malarskich epoki, ale akceptuje tylko niektórych: Puvisa de Chavannes i Cézanne`a . Wkrótce rozpoczął poszukiwanie własnego stylu, na który miały wpływ drzeworyty japońskie, surowe, nie skażone cywilizacją pejzaże.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 7 dni
Nikt chyba na przestrzeni wieków nie był tak doskonałym uosobieniem prawdziwego geniuszu jak Leonardo da Vinci. W samym sercu włoskiego renesansu - Florencji Medyceuszy i Mediolanie Sforzów - Leonardo zgłębiał samotnie różne dziedziny sztuki i nauki, dokonując odkryć, któe zadziwiły świat. Nieustannie eksperymentował, wykorzystując efekty swych studiów w rysunku i malarstwie. Pozostawił po sobie arcydzieła, będące inspiracją dla twórców wszystkich epok, zachowując jednak tajemnice swego życie i niezrównanej myśli.
Już za życia nazwano go "królem malarzy, którego subtelne i doskonałe dzieła nie pogrążą się nigdy w niepamięci". Jan van Eyck, autor jednego z arcydzieł wszech czasów, gandawskiego ołtarza Adoracji Baranka Mistycznego, stoi u początku nowożytnego malarstwa północnej Europy. Jego sztuka przetwarzająca i przekraczająca doświadczenia gotyku międzynarodowego, tworzy zarazem cenne klejnoty, o których posiadanie ubiegali się władcy, jak i pełne nieskończonej różnorodności szczegółów miniatury widzialnego światła, a wreszcie wielopiętrowe, natchnione wykłady teologii katolickiej. Pojmując swą rolę jako pośrednictwo między Bogiem, człowiekiem a naturą, oddawszy tej idei właściwy sobie geniusz obserwacji i finezję wynalezionego właśnie malarstwa olejnego, Jan von Eyck unieśmiertelnił XV wieczną Flandrię jako ucieleśnienie złotej "jesieni średniowiecza".
Kreta, Wenecja, Toleda - miejsca z pogranicza historii i legendy, w których tworzył jeden z najbardziej oryginalnych przedstawicieli manieryzmu. Spadkobierca renesansu czy prekursor baroku? Trudno jednoznacznie zdefiniować styl Dominikosa Theotokopulosa, zwanego El Grekiem. Na jego twórczość składają się statyczne ikony powstałe na Krecie, barwne kompozycje okresu weneckiego i przepełnione mistycyzmem obrazy namalowane w Hiszpanii. El Greco interpretował swoje czasy i świat, w którym żył, w sposób oryginalny, dziwaczny, zaskakujący, mistrzowsko posługując się pędzlem.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 7 dni
Florencja pod rządami Wawrzyńca Medyceusza, wyrastająca na potęgę, jak również będąca kolebką nauk humanistycznych, jest tłem dla kariery artystycznej Botticellego, autora przepełnionych duchowością obrazów religijnych, alegorii mitologicznych, dzieł o bogatej symbolice, prawdziwych świeckich ikon włoskiego renesansu.
UWAGI:
U dołu s. tyt. i na okł. nazwa dziennika Rzeczpospolita. Bibilogr. s. [124]. Indeksy.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 7 dni
Na początku XVII wieku Peter Paul Rubens z impetem wdarł się do grona najwybitniejszych malarzy Europy. Bogaty w wiedzę nabytą podczas długiego pobytu we Włoszech zachwycał współczesnych mu malarzy i kolekcjonerów. Ze swojej pracowni w Antwerpii Rubens uczynił spektakularną kuźnię artystycznych wzorów. Odbywało się tam nieustanne odkrywanie kolorów i form, radosne święto malarstwa otwartego na każdy temat, od ołtarzy po portrety, od cylki reprezentacyjnych po pejzaże.
UWAGI:
U dołu s. tyt. i u góry okł. : Rzeczpospolita. Indeksy.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 7 dni